Viltfärssås bourguignon

Erkänn att ni saknat mina Middagsfridsreferat! Inte??

Jag är i alla fall mer nöjd än jag berättat om på sistone - på det hela taget är jag en glad och trogen kund. Idag var det jättegott och en vacker rätt dessutom. Men jag tycker inte att det är lika spännande att skriva om det längre bara.

Viltfärssås

Viltfärssås bourguignon med pasta och en klick gräddfil, beräknat till 2 vuxna och 2 barn


1. Finstrimla ½ purjolök (jag hoppade över purjon av tidsnöd och vissa petar bara bort).


2. Skala och finhacka 1 gul lök. Skala ca 100 g rotselleri (använd en vass kniv) och 1 morot (ca 100 g) och skär dem i ½ cm stora tärningar. Skölj 250 g champinjoner, skär bort den nedersta delen av stammen och halvera dem sedan. Skär 1 röd paprika i ½ cm stora tärningar.


3. Hetta upp 1 msk olivolja i en stor stekpanna och bryn grönsakerna och svampen i ca 5 min.


4. Hetta upp ytterligare 1 msk olivolja i en gryta och bryn 500 g hjortfärs på hög värme i ca 5 min. Tillsätt 1 tsk salt, 1 krm svartpeppar och ½ dl tomatpuré.


5. Häll i de brynta grönsakerna från stekpannan till grytan och tillsätt 1 flaska rött matlagningsvin (2,25 dl), 2 lagerblad och 1 msk buljongpulver. Låt allt koka på svag värme under lock i ca 20 min. Späd med vatten om det kokat torrt.


6. Koka pasta för 4 personer enligt paketets anvisningar i en stor kastrull.


7. Häll upp 1 dl gräddfil i en skål och hacka ¾ av bladpersiljan (spar ¼ till rätt D) .


8. Servera viltfärssåsen med pastan och en klick gräddfil. Garnera med persiljan.

Men i morgon blir det spännande på allvar - i veckans leverans kom det makrillfiléer - något jag aldrig skulle köpa och aldrig har lagat, och jag var på vippen att skicka dem direkt hem till Mor, men så läste jag MiddagsfridsKickis glada tillrop: 

Jippi, det blir makrill! Vad lyxigt, tänker några av er. Andra kanske känner sig lite mer tveksamma. Ge makrillen en ny chans! Det är en vacker fisk med mycket god smak och härlig konsistens. Dessutom innehåller den mycket bra fetter och fettlösliga vitaminer. Det är svårt att få i sig tillräckliga mängder omega-3 om man inte äter 2-3 portioner fet fisk i veckan.

Så vi provar väl då! Kanske kommer referat och bilder! Kanske kommer hela köket stinka av fiskos! Kanske kommer barnen att jubla, eller klaga! Mest sannolikt är lite av varje. Sen kommer en belöning med en kycklingrätt som låter jättegod senare i veckan; Green Chicken Curry, och det är en dubbelmiddag dessutom. Vegetariska rätten heter Vallmopanerade kikärtsbiffar med ugnsrostade grönsaker, kall gröncurrysås och gryn.


Kommentarer
Postat av: Ingrid

Jag har saknat! Jag älskar att läsa om mat. Det där såg jättegott ut och jag gillar makrill om den inte innehåller för mycekt ben. Er mat verkar mycket bättre än vår här, men det är helt ok här också. Det är mest variationen jag är besviken på. Ser fram emot ett makrillreportage.

2010-03-02 @ 08:44:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0