Citronkolja i olivolja

Idag var det fiskdag från Middagsfrid, och jag har gjort ett fotoreportage! Jag handlade lite mjölk och sånt på Konsum innan matlagningen och kunde inte motstå en fin bunt sparris som gjorde middagen ännu lyxigare. Jag får erkänna att jag inte hade vetat vad jag skulle leta efter för att handla kålrabbi. Men den var jättegod och påminde om ett krispigt äpple i konsistensen.

Middagen kändes väldigt fräsch och nyttig. Malin åt de varma tomaterna med särskilt god aptit. Katarina åt borta, tyvärr, för jag tror att hon hade störtgillat den, men det finns en liten portion över till henne. Jag tyckte att det var jättegott - Peter och Julia sådär. Men Peter påpekade att det här smakar ju riktig mat, till skillnad från fiskpinnar etc som smakar nödmat, och tycker att det är bra att vi ger barnen den här normen...

Här är ingredienserna:

Ingredienser till citronkolja

Spenatsalladen blev såhär fin:

Spenat, kidneybönor, kålrabbi, purjolök

Såhär såg fisken ut - tänk er doften av citron och vitlök...

Kolja i olivolja

Även ögat fick sitt alltså - visst är det vackert?

Citronkolja i olivolja med ris och spenat- och bönsallad (2 vuxna och 2 barn)

  1. Sätt på ris till 4 personer, ca 3 dl. Potatis passar också utmärkt till om det finns hemma.
  2. Förbered grönsakerna: Skölj 70 g spenat och låt rinna av i en sil i diskstället. Skala 1 kålrabbi med kniv och skär den i stavar, storlek spelar ingen roll. Dela 1 purjolök och spara den grönaste halvan i kylen till maträtt D.  Finstrimla ½ purjolök. Släng rotfästet.
  3. Blanda sallad: Häll av vattnet från 1 burk kidneybönor. Spara hälften av bönorna till maträtt D. Blanda ½ burk bönor, spenat, kålrabbi och 2-3 msk finstrimlad purjolök.
  4. Fisken: Lägg resten av den finstrimlade purjolöken i botten på en traktörpanna med lock. Skär 600 g kolja i portionsbitar och lägg bitarna på purjolöken. Riv skalet från ½ citron och blanda med saften av 1 citron, ½ dl olivolja, 1 pressad vitlöksklyfta, 1 tsk salt och ½ krm vitpeppar. Häll blandningen över fisken.
  5. Låt fisken småsjuda på låg värme med locket på i 5-8 minuter. Dela ca 250 g körsbärstomater och lägg dem ovanpå fisken den sista minuten så att de blir varma.
  6. Strö 25 g hackad persilja över fisken och servera direkt från pannan. Ställ fram salt & peppar på bordet!

Ingrid, som svar på din fråga tidigare - i Middagsfridskonceptet är det en kötträtt, en fågelrätt, en fiskrätt och en vegetarisk. Någon av rätterna är dubbelmiddagar och ska räcka till två tillfällen. Jag kan hålla med om att det kanske låter lite trist att ha samma mat två gånger, men det är såååå praktiskt! Det är ju alltid någon dag i veckan som man har snäva marginaler och då blir det bra att plocka fram och mikra den färdiga rätten.

Just, det, höll ju på att glömma... vår på tallriken om än inte utomhus (känns mer som höst):

Det godaste man kan äta!


Kommentarer
Postat av: Ingrid

Kan bara konstatera att Middagsfrid har en mycket god konsumentinsikt om hur det fungerar i verkliga livet och att ingen mår dåligt av att äta samma maträtt två gånger under en vecka, så det är ju bara helt fint!

Denna maträtt verkar också väldigt god. Kan du scora hur många % av rätterna som ni INTE gillar ungefär?

Trevlig helg! Kram I.

2009-03-06 @ 08:58:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0