Yogaresan 2015

Det känns helt rätt att nämna årtalet i rubriken, för just nu känns det högst sannolikt att det blir repris nästa år. Vilken vecka!! Detta blir ett långt inlägg!

Programmet:

Nästan alla dagar var lika, en härlig mix av yoga, mat och lättja:

Sällskapet:

Jag åkte till Skiathos med mina kompisar Gunilla och Pernilla, och med Pernillas kompis Karin A. På kursen fanns 19 deltagare, idel kvinnor. Vårt lilla gäng höll ihop mest hela tiden, även med vår nya kompis Liisa som hade det tredje rummet i vår villa. Här hade vi just varit med på eldceremoni och fått röda märken i pannorna:

Vi lärde känna flera av de andra, det var trevliga kvinnor allihop med ganska skiftande bakgrund. Ett gäng var flygvärdinnor (liksom yogafröken), trots att de var närmre 60 flera av dem, var de otroligt fräscha.

Boendet:

Vi inkvarterades i fina dubbelrum i en villa - rummen var i källarplan så de var svala och sköna och det fanns också AC. I markplan fanns kök, matbord, soffor och utgång till terass. I vår lilla trädgård fanns ett stort fikonträd och en utgång till stranden via en liten stig.

Vi i Skånegänget utmärkte oss nog som partygänget också, lyckades klämma in ett glas vin innan maten allt som oftast. Till maten var det vatten och efter det, örtte.

Underbart goda fikon:

Yogan:

Yogan var oftast på altanen till vårt hus, under bar himmel eller under flätat tak. Men ibland på stranden. Övningarna var bekanta från min yogakurs, ett fysiskt pass, andningsövningar och meditation/djupavslappning.

Yogafröken hade ett under av tålamod med allas frågor och behov.

Frukosten:

Frukosten förtjänar egentligen ett helt eget blogginlägg, så härlig som den var!! En fest för båge öga och gom.

Utmaningar:

Det svåraste var utan tvekan Mauna - tystnad - som påbjöds 21.15-09. Fungerade endast undantagsvis i vårt hus.

Helst skulle vi avstå kaffe och omvärlden (internet). Gick inget vidare men vi använde mindre än vanligt av båda.

Man får fortfarande inte spola ner toapapper!

Vi sjöng lite väl många mantran vid vissa tillfällen, t ex vid eldceremonin... då var det också lite väl mycket hokus pokus för min smak.

Nässköljning! Det var överraskande befriande och vi gjorde det flera gånger. Här Gunilla in action.

Vi åt vegetariskt även på kvällen, och väldigt lite sött - jag saknade inget under veckan, men idag när jag var och handlade slank det ner både fläsksvålar och färdigt pulled pork i vagnen och jag har varit sjukt sötsakssugen.

Upplevelser utöver det vanliga:

Nattliga nakenbad under kolsvart himmel, fullsmockad med stjärnor och hela Vintergatan tydligt synlig. Havet var fullt med mareld som lös magiskt.

Trots att vi skojade mycket om Mauna, mantran etc, så hände något på det andliga planet också. För personligt för att rapportera här och nu. Men många upplevde starka känslor.

Lalariastranden som vi åkte till en dag (båtutflykt hela dagen). Hela stranden var mjuka stenar, vattnet så klart och turkost att man inte trodde att det var på riktigt.

Lunch på stranden:

På båtutflykten hann vi också besöka två högt belägna kapell. Vackert men slitsamt.

Stadsutflykt:

Sista dagen åkte vi in till stan, det var faktiskt lite omtumlande med så mycket folk och intryck efter lunget på hotellet. Vi fick en guidad tur som var kul.

Dags att åka hem igen; vi ser glada ut trots allt:

Jag är rentav sugen på att åka till Skiathos med barnen nästa sommar...