Yoga - fysiska delen

Här har det visst varit lite tomt på sistone. Det har det dock inte i det andra livet, det som pågår för fullt hela tiden. Kanske tog Lisas lista musten ur mig, när jag producerade ett inlägg varje dag.
 
Men ämnet för dagen - Yoga - det tröttnar jag inte på! Jag får nog dela upp på några olika inlägg.
 
Jag har nu gått 5 gånger, en gång i veckan under en månads tid. Varje pass är knappt 2 timmar så man hinner med en del. Det är först fysiska övningar, sedan andningsövningar och till sist meditation och djupavslappning. Jag kan inte säga vilken del som är bäst eller viktigast; bara att alla har påverkat mig rätt rejält.
 
Det fysiska har vissa ganska svåra inslag men det mesta är som all träning, vad man gör det till. Det är meningen att man ska spänna magen i en viss position; låter man bli, blir det såklart enklare. Man får förhöjd puls men blir inte genomsvettig. Såhär ser några av övningarna ut (och vi gör inte exakt alla dessa heller):
 
 
En av mina favoritövningar, för att det får mig att känna mig atletisk, är att man börjar med att sitta på huk, med benen brett isär, fötterna pekar snett utåt. Hela fotsulan i golvet. Sedan kopplar man ett stadigt grepp om vardera foten, fingrarna under foten, tummarna uppe på, och så sträcker man på benen utan att släppa taget om fötterna, dvs rumpan pekar upp i luften och huvudet ner, hela fotsulan i golvet fortfarande. Givetvis i rätt slags andning - utandning på slutpositionen, och så gör man det i takt med andningen.
 
Det är extremt skönt att sträcka ut musklerna och hålla i slutpositionen. Vissa av övningarna, när man rullar från sida till sida på golvet med uppdragna knän, är som ett slags egenmassage av ryggen.
 
En övning som jag alltid bävar lite för är solhälsningen - det är en räcka övningar som följer på varann under totalt 5 andetag - det är det svåra - att hinna med allt i takt med andningen, helst om man blir lite andfådd, som i alla fall jag kan bli. Det svåraste momentet är att från Berget (turkost på bilden), kasta fram ena benet mellan händerna (blå på bilden).
 
 
Effekten jag upplever: Direkt efter passet är jag betydligt smidigare och mindre stel. Första gången kände jag mig upplåst i ryggen, som att jag skulle kunna vrida mig 360° (kunde jag förstås inte, men känslan av att inget tog emot - jag som normalt är stel i ryggslutet). I vanliga livet kommer jag på mig själv med att jag vill sitta rakt och inte som en hösäck, och att jag känner att jag tar rörelser mycket mer kontrollerat. Jag har fått höra på massagen ibland att jag pga att jag är stel i ryggen, tar för stora rörelser med armarna (sträcker mig istället för att med ryggstyrka hjälpa till och vrida ryggen). Det upplever jag förbättring på nu (utan att jag anstränger mig).
 
Målsättningen är att jag ska göra lite yogaövningar hemma, åtminstone balansövningarna. Kanske att det börjar redan nästa vecka :-)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0