Strandvejen på cykel

Igår tog jag minisemester - ska faktiskt vara ledig på måndag också - och på agendan för fredagen stod egentligen besök i en skulpturpark med Gunilla, vi hade båda sett en artikel om denna i Sydsvenskan. Men utställningen gick inte att uppbringa trots idogt letande på internet, så vi ändrade kurs litegrann och bestämde oss för en cykeldag.

Gunilla lät sig övertalas till att ta en dubbelselfie från sin telefon, så bra det blev!

Vi tog tåget till Helsingborg och färjan till Helsingör, och cyklade sedan utmed vackra Strandvejen till Köpenhamn och tog tåget tillbaka.

Det blev naturligtvis äventyrligt flera gånger, t ex åkte vi väldigt mycket hiss med cyklarna i Kärnan i Helsingborg helt i onödan. Det visade sig sedan att man skulle köra på med bilarna för att sedan lägga/ställa cyklarna längst fram på bildäck, och man kunde naturligtvis löst biljetterna där istället för i Scandlines biljettkontor på översta våningen.

Ett annat guldkorn (inte för mig!) var när vi vid Vedbaeck lämnat Strandvejen en mer behaglig cykeltur inne på Cykelrute 9, man cyklade helt avskilt från annan trafik i lummiga tunnlar av träd, dock, rejäla upp- och nerförsbackar. Till höger hade man järnvägsspår, till vänster tjusiga villors baksida (bakom häckar och staket) och ibland bara skog. Vi hade inte sett en själ på säkert en kvart, inga tåg heller, och jag var jättekissnödig, inte minst efter en stor god kall öl som nyligen slunkit ner. Så när jag fann en lämplig glänta, satte jag mig ner med rumpan i vädret och släppte på trycket... så skönt. Men inte hade mer än 2 sekunder gått, så kom tåget bakom ryggen på mig, och vi sa, tur man är i Danmark så ingen känner en. Då, cyklandes i trevligt promenadtempo kom en grupp på kanske 20 personer i likadana orange tröjor, medelålders folk mest. De såg ganska roade ut... Jag fick med tillkämpad obesvärad uppsyn dra upp byxorna och se glad ut.

Det blåste en del, och hade vi bara vågat lita på att vi skulle hitta ut ur Köpenhamn, skulle vi ha startat där istället. Nu fick vi motvind hela vägen, men vi var inte ledsna för det. Inte en enda droppe regn, helt inte enligt prognoserna.

Så, resan i bild, mina och Gunillas bilder.

Uppe med tuppen och på tåget mot Helsingborg redan innan åtta! Opraktiska cykelbälten som inte höll fast cyklarna nåt vidare.

Efter att ha åkt upp och ner i hissar i Knutpunkten, skaffat biljetter och yrat runt, äntligen längst fram i bilkön.

Jag i fören med min cykel. Trots reklamen handlade vi ingen sprit utan nöjde oss med kaffe och kaka. Solen!

Första avsteget från cykelvägen, jag tyckte att vi kom lite för längt från kusten; man borde kunna cykla närmare. Plötsligt var vi på baksidan av Louisiana!

Men här tog det stopp! Omöjligt att krångla cyklarna uppför.

Vi tog vår första paus och tittade på havet och diskuterade knipövningar innan vi återvände till cykelvägen.

Nästa stopp - Nivå - där vi badade, hade lilla stranden nästan för oss själva, supermysigt.

Bästa stoppet! Rungsted hamn där serveringarna låg på rad och alla lät lika goda. Vi valde till slut denna med danska specialiteter. Vi var nu omgivna av det vackra folket, mycket färgglada chinos, backslicks och damer med juveler. Vi tog varsitt glas Cava för att smälta in.

Ägg- och räkmackan gick inte av för hackor!

Vi hade ingen brådska därifrån!

Inte heller utsikten från serveringen gjorde ont

Efter lunchen blev det sämre med fotograferandet, men bra att veta var att när det blev för hopplöst smala cykelbanor/trottoarer utmed Strandvejen, gick det att köra in ett snäpp mot land och cykla i en helt avskild och idyllisk cykelbana. Vi gjorde detta vid Vedbaeck. Dock var den rejält backig på sina ställen och vi fick t o m leda cyklarna på ett par ställen.

Innan Köpenhamn hann vi också med en glasspaus. I Köpenhamn var det svårt att hitta till Huvudbangården! Vi irrade runt mycket i tät trafik. På tåget hem var det tjockt av cyklar, barnvagnar och folk med resväskor. Rätt obekvämt + att tåget var försenat och vi fick vänta rätt mycket på avgång.

Vi var hemma igen vid halv fem med 60 km i benen. Nu var det dags att fräscha upp sig och cykla ut till Bunkeflostrand där jag var bjuden på en mycket trevlig tjejmiddag med gamla och nya bekanta. Om inte all info hade varit hemligstämplad hade det kunnat räcka till en hel liten roman på temat mötas och skiljas, älska och hata.

Iakttagelser:

2 personer med cyklar får åka Helsingborg-Helsingör för 72 kr. 2 personer med cyklar får åka Köpenhamn-Hyllie för 236 kr. Under halvtimmen oavsett, sjuk prisskillnad.

Man klarade sig fint helt utan kontanter, kunde numera betala med Visakort även i Danmark.

Fantastiskt många fina villor att spana på utmed Strandvejen!

Det går fint att åka rulltrappa med cyklarna om man bara är lite beredd.